Suomen museot elävät kukoistuskautta. Kävijät ovat palanneet museoihin pandemian jälkeen, ja viime kesänä rikottiin kävijäennätyksiä monissa museoissa. Myös Museoliiton tunnetuin palvelutuote, Museokortti, on nyt suositumpi kuin koskaan. Ville Eerolan teos Sivistys, valistus, vaikuttaminen kertoo, kuinka Suomen museoliitto on sadassa vuodessa kehittynyt sivistyksen ja valistuksen ihanteille perustetusta järjestöstä vaikuttavaksi edunvalvontaorganisaatioksi ja alan innovatiiviseksi kehittäjäksi.
Museoliitto syntyi vuonna 1923 museoalan keskusjärjestöksi. Nuoreen tasavaltaan perustetusta liitosta on muodostunut sadassa vuodessa vaikuttava edunvalvontaorganisaatio. Ville Eerolan kirjoittama uutuuskirja Sivistys, valistus, vaikuttaminen selvittää, miten sivistyksen ja valistuksen ihanteille rakennettu järjestö on kulkenut tehokkuusajattelun aikakauteen. Liiton historia on samalla kertomus suomalaisen sivistyneistön historiasta, murroksista ja jatkuvuudesta.
– Suomalainen museokenttä on kansainvälisesti vertaillen monimuotoinen ja laaja, mikä on lyönyt leimansa myös Museoliittoon. Suomen museoliitto on ollut vertaillen poikkeuksellisen vaikutusvaltainen yhteisö, joka ei ole ollut tehdas eikä virasto vaan liitto sanan parhaassa merkityksessä. Sen tehtäväkenttää ovat muokanneet museoalan 1900-luvun keskeiset trendit, erityisesti sen voimakas kasvu, monipuolistuminen ja ammattimaistuminen 1960-luvulta lähtien, kirjan kirjoittaja Ville Eerola sanoo.
Eerolan teos kuvaa myös muutoksia, joita talousajattelun korostuminen ja digitalisaatio ovat tuoneet museokentälle. Museoliitto on pysynyt ajassa kiinni, mistä suuren suosion saavuttanut kulttuurituote Museokortti on hyvä esimerkki. Monimuotoisen museokentän liitto on kehittynyt ulkomaisten virikkeiden hakijasta innovatiiviseksi esikuvaksi, josta otetaan mallia kansainvälisestikin. Tänä päivänä se on kolmen organisaation muodostama konserni, jonka ydintehtävä on edelleen valvoa museoiden etua ja rakentaa yhdessä museoiden menestystä.
– Museot ovat säilyttäneet asemansa elämysten ja oppimisen lähteenä varsin hyvin siihen nähden, että kilpailu ihmisten huomiosta sähköisen viestinnän maailmassa on koko ajan kovempaa. Tämä on mainio saavutus, kun toisinkin olisi voinut käydä. Museoiden tulevaisuus näyttää tänään oikein valoisalta, Suomen museoliiton puheenjohtajalta Pekka Sauri sanoo.
Ville Eerola
Sivistys, valistus, vaikuttaminen – Museoliiton vuosisata 1923–2023
ISBN 978-951-858-305-2
Sidottu, 279 sivua
SKS Kirjat 2023