Katkelma Minna Silverin teoksesta Sinuhe egyptiläisen maailma
Kuinka hyvin Mika Waltari tunsi muinaisen Egyptin historiaa ja kulttuuria? Lähi-idän historioitsija ja arkeologi Minna Silverin syyskuussa 2024 ilmestyvä kirja johdattaa lukijan Sinuhen maailmaan, ja taustoittaa romaanin tapahtumia arkeologin näkökulmasta. Waltarin tiedot hämmästyttävät edelleen tarkkuudellaan.
Julkaisemme SKS:n ystävien luettavaksi alla katkelman Sinuhe egyptiläisen maailma -teoksesta. Waltarin romaanin kuudetta kirjaa käsittelevässä luvussa Silver kuvaa arkeologin silmin Sinuhen ja Kaptahin matkaa Babylonian kuningas Burraburiashin hoviin.
Hyviä lukuhetkiä!
Burraburiash eli Burnaburiash – Babylonian kuningas
Sinuhe ja Kaptah lähtevät tapaamaan Babylonian kuningas Burraburiashta eli historian Burnaburiash II:ta (hallitsi noin 1380–1350 eKr.).624 Burnaburiashin kirjeet faarao Amenhotep III:lle, Amenhotep IV:lle ja Tutankhamonille sisältyvät Amarna-arkiston kokoelmaan (EA, 6–14). Faaraota hän puhuttelee veljenään, tasa-arvoisena hallitsijana.
Yksi Burnaburiashta koskeva kirje (EA, 14) on ilmeisesti vanhimpia häneltä säilyneitä kirjeitä, ja se ajoittuu Amenhotep III:n valtakauteen. Se on täynnä faaraon lähettämien tekstiilien, hevosten, puusta rakennettujen kullattujen vaunujen, kultaisten korujen sekä hopeisten ja kuparisten astioiden luetteloa. Painoyksikköinä metalleille mainitaan mina (550–960 g) ja sekeli (10–16 g), jotka esiintyvät myös Raamatussa. Amarna-kirjeissä (EA, 6) Burnaburiash mainitsee Amenhotep IV:lle, kuinka hyvä ystävä hän oli ollut tämän isän kanssa ja toivoo suhteen jatkuvan uuden faaraon kanssa. Hän kehottaa Amenhotep IV:tä pyytämään maastaan, mitä haluaa, ja niin hän lähettäisi sitä tälle. Itsekin hän pyytää faaraolta tarvitsemiaan tuotteita Egyptistä.
Toisessa kirjeessään (EA, 7) Burnaburiash kertoo olevansa sairas, mutta se ei estä kirjeenvaihtoa. Tässä löytyy yhtymäkohta romaanin Sinuhen ja Burraburiaksen välisiin terveydenhoitoa koskeviin asioihin. Amarna-kirjeissä kuningas nimittäin pyytää faaraon lähettämään hoito- ja parannuskeinoja hänen sairauteensa samoin kuin hänkin tekisi faaraon ollessa sairaana. Hän lähettää lapis lazuli -kiveä, kun faaraolta tarvitaan puolestaan Egyptistä kultaa. Myös valituskirjeitä saapuu Burnaburiashilta. Hän ei ole tyytyväinen faaraon vastalahjoihin ja valittaa, että Egyptin Kanaaninmaan vasallit ovat ryöstäneet ja tappaneet hänen karavaanejaan ja kauppiaitaan. Hän vakuuttaa, että Babylonian hallitsijat eivät ole liittoutuneet Kanaaninmaan asukkaiden kanssa, vaan he ovat sanoneet, että niiden tulisi pysyä Egyptin alaisuudessa (EA, 8). Hän vetoaa faaraoon ja kertoo haluavansa lisää kultaa temppelin rakentamiseen (EA, 9). Hän lähettää tyttärensä viiden vaunun kera faaraolle vaimoksi. Burnaburiash puolestaan haluaa norsunluuta ja väriaineita faaraolta (EA, 11).
Lähtiessään tapaamaan Babylonin kuningasta Sinuhelle hankitaan loistelias kantotuoli ja hän pukeutuu hovin tavoin kirjailtuihin vaatteisiin sekä koristautuu kultakoruihin. Hänen lääkärinvälineensä ovat valkoisin norsunluu-upotuksin koristelluissa tummissa eebenpuulippaissa. Kaptah seuraa valkoisella aasilla, joka myös symboloi kuninkuutta. Syyro-Mesopotamiassa kuninkaat nimenomaan ratsastivat aaseilla, kuten Babylonissa. Valkoisuudellakin oli oma ylhäinen merkityksensä. Itämailla aasi oli rituaalisesti merkittävä eläin ja mitä kätevin kulkuneuvo.
Sinuhe ja Kaptah saapuvat kuninkaan palatsiin, jonka portilla he kohtaavat lahjuksia anovan vanhan oppineen miehen. Hän vaatii osuutta mahdollisista kuninkaan leimatuista hopea- tai kultalahjoista. Tässä Waltari jo enteilee jonkinlaista rahamuotoa. Egyptiläiset käyttivät kultapatukoita, kun taas mesopotamialaiset viljaa, kuten ohraa, kuparia sekä hopeapatukoita maksun välineenä. Veroja voitiin maksaa Mesopotamiassa temppeliin viljana, ja vastineeksi saatiin savikuitteja tai -lippuja. Keskipronssikaudella nuolenpääteksteissä kerrotaan kapsum amurrumista eli amorilaisesta hopeasta, jolla tarkoitetaan kaupustelevien amorilaiskaravaanien maksuvälineenään käyttämää hopeaa. Mainitut painoyksiköt, kuten deben, mina ja sekeli, mittasivat arvoa.
Sinuhe joutuu parantamaan Burraburiashin hammassärkyä. Sinuhe kertoo lääkkeistä, ja tässä nimenomaan unikonsiemenistä, joista saadaan huumetta, nimittäin oopiumia. Sinuhe kuvaa unikkopeltoja Babylonin alueella. Nykyisin unikontuotanto on tunnettu erityisesti Afganistanin alueen tyypillisenä elinkeinona.
On varmaa, että ainakin egyptiläiset käyttivät pronssikaudella oopiumia samoin kuin hullukaalia ja huumeena. Papyrus Ebersissä esiintyy oopiumin käyttöä lääkityksessä. Sillä saattoi lieventää kipuja ja huumata potilaita esimerkiksi leikkauksen ajaksi.
Kyproksella Alashijan kuningaskunnassa valmistettiin Egyptin Amarna-kaudella erityisiä unikonmuotoisia ja rengaspohjaisia keramiikkakannuja. Kypros oli kauppayhteyksissä Ekhnatonin Egyptiin, ja Alashijan kuningas lähetti faaraolle kirjeitä (EA, 35). Kyseisten rinkipohjaisten kannujen on arveltu palvelleen oopiumin kuljetuksessa itäisen Välimeren alueella. Tämän näkemyksen esitti vuonna 1962 Robert S. Merrillees. Perusteina toimivat kannujen löytöyhteydet sekä muoto, joka hämmästyttävästi muistuttaa unikon siemenkotaa.
Ruotsalainen professori Paul Åström kannatti ajatusta ja esitelmöi aiheesta osallistuessani vuonna 1990 Jerusalemissa kansainväliseen arkeologiseen konferenssiin. Sain paikan päällä Kyproksella keväällä 2023 olla todistamassa samantyyppisten kannujen paljastumista Hala Sultan Tekken haudoista ruotsalaisen professori Peter Fischerin johtamilla kaivauksilla. Paikalla oli vilkkaat kauppayhteydet myös Amarna-kauden Egyptiin. Vastaavia kannuja on niin ikään löydetty Egyptistä, muun muassa Memfiksestä. Ne ovat tuontitavaroita Kyprokselta.
Tutkimukset vastaavista kannuista löydetyistä ainejäämistä eivät vahvistaneet vielä vuonna 2016 Merrilleesin oopiumihypoteesia, vaan viittasivat yleisesti parfyymiöljyjen kuljetustarkoitukseen.British Museumissa säilytettävään kannuun käytettiin kuitenkin uutta metodia, jonka avulla vuonna 2018 paljastettiin kannujen yhteys oopiumiin. Merrilleesin ajatus oli näin saanut luonnontieteellisen vahvistuksen.
Babyloniassa oli myös omia lääkäriparantajia, joiden toimintaan liittyi rohdoilla hoitamista ja parannuskeinona myös loitsujen lukemista. Lääkärejä toimi siis niin lääketieteen kuin henkimaailman alalla. Erilaisten yrttien vaikutukset tunnettiin. Assurbanipalin kirjastoon kerättiin 700-luvulla eKr. noin 800 savitauluun tunnettu lääketieteellinen tieto.633 Henkimaailmaa tutkittaessa ennustaminen erilaisia apuvälineitä käyttäen oli suosittua Babyloniassa. Siihen saattoi sekoittua niin tiedettä kuin taikauskoa. Sinuhe kertoo vuorikristallin käytöstä näön parantamiseksi ja erilaisissa rituaaleissa. Tämä on mitä mielenkiintoisin kohta. Sinuhe kertoo, että huononäköiset babylonialaiset saattoivat käyttää vuorikristallista hiottuja linssejä, jotka paransivat näköä, ja niillä pystyttiin sytyttämään kuiva ruoho tuleen. On hämmästyttävää, kuinka yksityiskohtaista tietoa Waltari oli kerännyt. On nimittäin todettu, että tällaisia linssejä käytettiin Lähi-idässä ja Välimeren maissa jo vuosituhansia sitten. Kreetalta esimerkiksi on löydetty todella hienoja pronssikaudelle ajoittuvia linssejä.
Sinuhe mainitsee myös opetelleensa Mardukin tornissa lampaan maksasta ennustamista, ja edellä mainittiin British Museumin savisen maksamallin käytöstä tällaisiin opetustarkoituksiin. Tähtien opiskelun Sinuhe kuitenkin toteaa turhaksi pappien kiistelyille alttiiden tulkintojen vuoksi. Astrologialla oli Mesopotamiassa erityinen asema. Kaptah toteaa tähtien tirkistelyn myös turhaksi, koska hän uskoo ennalta määrättyyn kohtaloon. Hän on eräänlainen fatalisti. Kaptah katsoo, että skarabeekuoriaisen voima on tässä suhteessa myös selitettävissä, sillä se voi vaikuttaa kohtaloon. Sinuhe ihastuu kuitenkin öljystä ennustamiseen. Mesopotamiassa ennustamisessa saattoi tosiaankin käyttää savua, arpoja ja öljyä.
Korvaavan kuninkaan rituaali
Sinuhe kertoo Babylonin kevätpäivästä, joka muistuttaa mesopotamialaisten sumerien Dumuzi-jumalan juhlaa ja on samantyyppinen kuin aiemmin tässä kirjassa kuvattu Tammuzin juhla. Sinuhen kertomuksessa patsaan ylösnousemus keväällä kuvastaa luonnon heräämistä jälleen eloon.
Sinuhe ja Kaptah joutuvat todistamaan korvaavan kuninkaan perinnettä Babylonissa. Sinuhe on vähällä joutua korvaavaksi kuninkaaksi. Vartiosotilaat nimittäin tulevat hakemaan hänet hänen asustaessaan Ishtarin talossa Babylonissa. Mutta Kaptah valitaankin Burraburiashille korvaavaksi kuninkaaksi. Sinuhe yrittää vastustella, mutta pahaa-aavistamaton Kaptah antautuu mukaan rituaaliin.
Väärän kuninkaan päivän kaltaista korvaavan kuninkaan rituaalia (šar pūhi) on historiallisesti vietetty Mesopotamiassa. Erityisesti se tunnetaan kuitenkin Sinuhen tarinaa myöhemmältä ajalta eli Assyriasta 600-luvulta eKr., jolloin Assyria oli suurvalta. Rituaaleilla haluttiin suojella kuningasta pahoilta enteiltä, jotka uhkasivat hänen henkeään. Tällaisten enteiden ilmestyminen nähtiin tähtitaivasta tarkkailtaessa, kuten esimerkiksi kuunpimennysten yhteydessä. Rituaalissa kuningas symbolisesti luopui vallasta ja korvaava kuningas tuli tilalle jopa sadaksi päiväksi eli yli kolmeksi kuukaudeksi. Korvaava kuningas asettui oikean kuninkaan tilalle ennen kuunpimennystä, jotta oikea kuningas säästyisi pahojen voimien mahdollisesti tuottamalta kohtalolta. Korvaava kuningas pukeutui oikean kuninkaan asuun, istui tämän valtaistuimella, nukkui tämän sängyssä ja söi tämän aterioita.
Suomalainen teologi Martti Nissinen on käsitellyt korvaavan kuninkaan rituaalia suomalaisten Assyrian arkistoja koskevan suurprojektin julkaisussa. Assyrian kuningas Assarhaddonin (hallitsi 681–669 eKr.) palvelija Mar-Issar raportoi toimitetusta rituaalista ja kertoi, kuinka Damqí, Assyrian prelaatin poika, oli hallinnut Assyriaa ja Babyloniaa korvaavana kuninkaana ja lopulta kuollut kuningattarineen. Korvaavan kuninkaan rituaalilla pyrittiin hämäämään ja ohjaamaan pahat enteet ja kohtalo pois varsinaisesta kuninkaasta korvaavaan kuninkaaseen. Siihen kuului Assyriassa korvaavan kuninkaan uhraaminen sadan päivän päätteeksi. Aleksanteri Suuri pyrittiin vuonna 323 eKr. Babylonissa pelastamaan kyseisenlaisella rituaalilla. Tästä kertovat antiikin lähteet, kuten Diodoros Sisilialainen, Plutarkhos ja Arrias.
Sijaiskuninkaan roolissa Kaptah joutuu ratkomaan kansalle kysymyksiä ja jakamaan oikeutta. Lainoppineet astuivat esiin ja lukivat lain pylväästä ja selittivät:
”Jos talo luhistuu rakennusmestarin huolimattomuuden takia ja surmaa luhistuessaan talon omistajan, on myös rakennusmestari surmattava. Mutta jos talo luhistuessaan surmaa omistajan pojan, on rakennusmestarin poika surmattava. Enempää ei laki sano, mutta tulkitsemme sen siten, että mitä hyvänsä talo luhistuessaan tuhoaa, on rakennusmestarin siitä vastattava siten, että hänen omaisuudestaan tuhotaan vastaava osa. Muuta emme osaa sanoa.”
Nämä kohdat Waltari on kirjoittanut mesopotamialaisen lainsäädännön innoittamana: hän on lukenut Hammurabin lakia ja Eshnunnan lakeja. Erityisesti Eshnunnan laeissa on vastaavuuksia rikoksen taloudellisesta korvaavuudesta. Hammurabilta tunnemme lex talionis -lakeihin kuuluvan ”Silmä silmästä, hammas hampaasta” -lauseen. Kaptah tulkitsee kuitenkin lakeja aivan omien mielipiteittensä mukaan. Mielipiteet pohjautuvat huijausten sallimiseen, jos esimerkiksi rakennusmestarin työtä ei valvota, eikä varsinaiseen oikeuteen. Kaptah käyttää korvaavana kuninkaana tilaisuuden hyväkseen ja nauttii kuninkaan haaremista.
Sinuhe haluaa Burraburiakselta selityksen väärän kuninkaan päivästä:
”En tunne maasi tapoja, joten sinun on selitettävä, mitä tämä kaikki merkitsee.” Silloin hän selitti: ”Joka vuosi väärän kuninkaan päivänä valitaan tyhmin ja hullunkurisin mies Babylonissa ja hän saa hallita yhden päivän aamunkoitosta päivänlaskuun kaikella kuninkaan vallalla ja kuninkaan itsensä on palveltava häntä. Enkä ole vielä koskaan nähnyt hullunkurisempaa kuningasta kuin Kaptah, jonka itse valitsin hänen suuren hullunkurisuutensa tähden. Hän ei itse tiedä, mitä hänelle tapahtuu, ja juuri se on hullunkurisinta kaikessa.”
”Mitä hänelle sitten tapahtuu?” kysyin. ”Päivän laskiessa hänet surmataan yhtä äkkiä kuin hänet aamulla kruunattiin”, selitti Burraburiash.
Sinuhe menee kuninkaalliseen haaremiin ja tapaa siellä Minean, raivoisan kreetalaisneidon, joka oli lyönyt ja vastustanut Kaptahia. Sinuhe saa Minean rauhoittumaan ja katsoo, että hänen kohtalonsa on kietoutunut yhteen Minean kanssa.
Kaptah ”haudataan” pakomatkalle varastoruukkuun
Burraburiash palvelee Kaptahia vääränä kuninkaana, jonka on määrä kuolla myrkkypikarista. Mutta Sinuhe vaihtaa juoman pikarissa oopiumilla sekoitettuun viiniin ja tarjoaa sen Kaptahille, jotta tämä nukahtaisi. Burraburiashille laitetaan kruunu päähän ja hänet puetaan jälleen kuninkaallisiin vaatteisiin. Kaptah todetaan kuolleeksi ja hänet laitetaan ikään kuin kuolleena haudattavaksi suureen saviruukkuun. Sinuhe perustelee tämän egyptiläisten tarpeella haudata vainajansa.
Sinuhe pyytää Kaptahin hautaruukkua Burraburiakselta vedoten siihen, että Kaptah oli egyptiläinen. Kuten on jo todettu, egyptiläisille hautaus ja erityisesti ruumiin säilyttäminen oli tärkeää. Sinuhe kertoo, että hänen tulee varustaa vainaja kaikella tarpeellisella, kuten ruoalla ja juomalla, tämän matkalle lännen maahan. Selostus seuraa muinaisegyptiläisten uskoa matkasta tuonpuoleiseen. Sinuhe lupaa, että kolmenkymmenen päivän päästä hän toisi Kaptahin takaisin. Burraburiash suostuu ja antaa Sinuhen viedä Kaptahin. Kaptah kuljetetaan ruukussa kantotuoliin. Sinuhe puhkaisee kantotuolissa saviruukun tuoreen savikannen, jolloin Kaptah saattoi hengittää.
Sinuhe palaa haaremiin, jossa Minea hänen ohjeidensa mukaan esittää kuollutta. Sieltä Minea kannetaan mattoon käärittynä Sinuhen kantotuoliin. Näin Sinuhe lähtee pakomatkalle ja saapuu virralle ja vuokraamaansa alukseen. Ruukku siirretään alukseen, ja Sinuhe kantaa matossa myös tytön sinne. Soutajat soutavat aluksen yöllä pois Babylonista.
Anatoliassa, Levantin ja Aigeianmeren alueen hautaustavoissa tunnetaan ruukkuhautaus eli pithos-hautaus, jossa vainaja haudattiin suureen varastoruukkuun. Kreikan sana pithos tarkoittaa suurta varastoruukkua. Lapsien ruukkuihin hautausta tunnetaan Lähi-idästä jo neoliittiselta ajalta.
Syyrian rannikolta Ras Shamrasta eli muinaisen Ugaritin alueelta, Levantista, tunnetaan ruukkuhautausta jo kalkoliittiselta kaudelta, niin sanotulta kivi-kuparikaudelta, 5. vuosituhannelta eKr. Bybloksen rannikkokaupungista
Syyriasta tunnetaan jopa yli pari tuhatta ruukkuhautausta, joita on vaihtelevasti ajoitettu kalkoliittisesta kaudesta 4. vuosituhannelta eKr. keskipronssikauteen 2. vuosituhannelle eKr. Syyriasta Eufratin alueelta, esimerkiksi Karkemishista, hautaustapaa tavataan varhaispronssikaudella eli 3. vuosituhannella eKr. Keskipronssikaudelta 2. vuosituhannella eKr. sitä tunnetaan esimerkiksi Marin kuningaskunnan alueelta Eufratin alueelta Syyriasta, aivan Irakin rajan tuntumasta. Joukossa on sekä lasten että aikuisten ruukkuhautausta.
Anatoliassa ruukkuun sijoitettu hautaus oli myös tyypillinen varhaispronssikaudella. Egyptissä hautausta esiintyi hyksojen asutuksen yhteydessä Tell el-Dab’assa keskipronssikaudella, ja Israelissa samoin. Hautaus oli usein sekundaarinen, eli vainaja oli ensin haudattu muulla tavoin ja lihaosien maaduttua luuranko oli siirretty varastoruukkuun. Ruukun on katsottu symboloivan kohtua. Babyloniassa ruumishautauksessa tuli tavaksi haudata kuolleita myös kylpyammeen muotoisiin terrakotta-arkkuihin. Heetit saattoivat sijoittaa polttohautauksen tuhkajäännökset saviruukkuihin.
©Minna Silver ja SKS Kirjat
FT Minna Silver on Lähi-idän historioitsija ja arkeologi, joka luki Sinuhe egyptiläisen ensimmäisen kerran 12-vuotiaana. Väitöskirjassaan hän on tutkinut Lähi-itää muinoin hallinneiden amorilaisten arkeologisia jäännöksiä. Silveriin aiempiin teoksiin lukeutuvat mm. Tutankhamonin salaisuudet (Gaudeamus 2022). Sinuhe egyptiläisen maailma ilmestyy syyskuussa 2024.
Kuva: Antti Rintala